سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
تاریخ :  91/10/28:: 2:18 عصر
نویسنده :  امیر تاکی

 

گام دوم : اعتقاد و التزام عملی به آزادی اندیشه و بیان 

آنچه در عنوان گام دوم رصد می شود، به ظاهر گزاره ای بدیهی در طریقت روشنفکری است ولی اگر بدان دقیق بنگریم و بر عمق جانش سفر کنیم بر سختی این مسیر تن خویش خواهیم آزمود.

در اوّل بهتر است نگاهی مجمل به آزادی اندیشه و بیان اندازیم ، سپس التزام به آنرا بررسی کنیم.

در جامعه ی مدرن آزادی اندیشه و بیان از حقوق انسانی شمرده می شود و در واقع جامعه ی فاقد این حق بدیهی در بعد انسانی خویش می لنگد. هیچ کس حق ندارد برای اندیشه و بیان برخواسته از اندیشه ی بشر حصار کشد؛ البته آنچه در آزادی بیان مطرود است ، توهین و افترا می باشد؛ و هیچ انسان روشنفکری نباید بر روی خویش هیچ دری از درهای اندیشه، ایدئولوژی، جهان بینی و بینش را ببندد. او می بایست در مورد تفکّرات موجود در اختیار بشر، بدون پیش زمینه، وارد ارزیابی شود؛ و با توجه به گام اوّل روشنفکری که عقل محوری و علم گرایی است به آن بنگرد و التزام عملی به چنین سبکی در واقع آن روحیه ی حق پذیری و شجاعت مواجهه با هر تفکّری است. التزام عملی همان سختی این راه است. روشنفکر در این مسیر با توّسل به عقل و علم خویش اندیشه ها را واکاوی می کند و با آن روحیه ی حق پذیری شعله گرفته در وجودش ، حقایق را از دل اندیشه ها بیرون می کشد و بر جانش استوار می سازد.

در واقع یکی از تفاوت های اصلی وی با دیگران در این گام ،در پرواز وی از روی سرزمین مادری است. او از اوج گرفتن نمی هراسد و بر بلندای کران ها سفر می کند. چه بسا ممکن است در این سفر، سرزمین مادری اش که بزرگترین آرمان و دنیایش بود ، دیگر جلوه ای نکند؛ ولی بطور کلّی دلیلی ندارد که در حین این سفر پرواز او از سرزمین مادری اش بی هویّت شود وتناقضی بین خاک وافلاک نیست.

در این گام بلند انسان روشنفکر حقیقت را می پذیرد واز موهومات رویگردان است، گرچه بسی دشوار است ولی سعادت در طی طریقت است.

ره دشوار است و راهی منتظر       یار کی خواهد آمد و او منحصر

 



کلمات کلیدی :
پندار و قلم
امیر تاکی
من دانشجوی کارشناسی ارشد برق قدرت هستم که در باب دین و روشنفکری و اندیشه پژوهش می کنم.